Little Fighter Polish Center - Forum dyskusyjne: LFPC League: liczenie punktów
Facebook
Youtube
 Zobacz temat
Little Fighter Polish Center » Rozrywka » OFF Topic
 Drukuj temat
LFPC League: liczenie punktów
bleeq
Witam

Pisaliście aby wytłumaczyć jak działa system przyznawania punktów w LF PC League. Tak więc postaram się to opisać.

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, iż mimo że algorytm liczący był mojego autorstwa, to programował go Destroyer i nie wiem dokładnie jak finalnie zostało to zapisane w formie znaków.
Jedną z takich niewiadomych dla mnie jest fragment równania, w którym występuje dzielenie przez zero. Bo jak wiemy dzielić przez zero nie można (no chyba że jesteś na studiach i liczysz granice funkcji). Jednak na potrzeby tego tutoriala przyjmijmy, ze 0/0=0. :)

Generalnie wzór jest taki:
x = (2 * wygrane_mecze_rywala / wszystkie_mecze_rywala + zdobyte_punkty_w_walce / suma_wszystkich_walk) * zdobyte_punkty_w_walce / zdobyte_punkty_w_walce

Pierwsza część to po prostu wzór, który podaje jaki jest procent wygranych meczów naszego przeciwnika. Jeśli zagrał 10 meczów i wygrał 4 to będzie to 0,4 (40%). Druga część (ta po plusie) oblicza jaki procent walk w pojedynku wygraliśmy. Jeśli było 3-2 dla nas to wygraliśmy 3 z 5 walk, czyli wynik 0,6 (60%). Wróćmy teraz jeszcze na chwilę do części pierwszej. Jak widać część ta pomnożona jest *2. Jest tak z tego powodu, aby współczynnik nazwijmy to siły rywala był 2 razy ważniejszy niż współczynnik wygranych walk. To sprawia, że bardziej się liczy fakt wygrania z kimś silnym (np. yBananem) niż sam fakt wygrania 5:0 z byle randomem (np. Adnijanko ;)). Ostatnia część równania (ta po nawiasie) służy po to, żeby w przypadku niezdobycia żadnego punktu w walce nie można było w żadnym przypadku dostać punktów (0/0=0 :)). Wtedy cały wcześniejszy wynik zostanie pomnożony przez zero, czyli jedyną nagrodą za walkę będzie figa. :) W każdym innym przypadku dzielenie tej samej liczby przez tą samą liczbę da wynik 1, a mnożenie *1 nie zmieni tej części w nawiasie.

No i w ten oto sposób otrzymany wynik. Wynik ten następnie przykładamy do następującego schematu rozdającego punkty:

-jeśli wygramy:
1,5 >= x >= 0,0 ::::::> 1p.
2,0 >= x > 1,5 ::::::> 2p.
2,5 >= x > 2,0 ::::::> 3p.
------- x > 2,5 ::::::> 4p.

-jeśli remis:
1,5 >= x >= 0,0 ::::::> 1p.
2,0 >= x > 1,5 ::::::> 2p.
------- x > 2,0 ::::::> 3p.

-jeśli przegrana:
1,7 >= x >= 0,0 ::::::> 0p.
2,2 >= x > 1,7 ::::::> 1p.
------- x > 2,2 ::::::> 2p.


Same cyferki może niewiele mówią, dlatego podam mały przykład.
Przykładowo jeśli wygramy 5:0 z graczem 100% wygranych walk to wynik równania wyjdzie 3 (max) i po przyłożeniu do powyższego schematu otrzymamy 4 punkty (gdyż 3>2,5).
I dla wygranych 5:0 to będzie tak:
Jeśli wygramy 5:0 z graczem z więcej niż 75% wygranych walk to dostaniemy ze wzoru ponad 2,5 czyli 4 punkty do tabeli.
Jeśli wygramy 5:0 z graczem z przedziału z więcej niż 50% do 75% włącznie wygranych walk, to ze wzoru otrzymamy 2,5 >= x > 2,0 czyli 3 punkty do tabeli.
I analogicznie dla 25%-50% - 2 punkty i dla 0-25% - 1 punkt.
Oczywiście możemy wygrać również 4:1. W takim przypadku proporcje ulegną zmianie.
4 punkty dostaniemy za wygranÄ… 4:1 z przeciwnikiem 85% do 100%.
3 punkty dostaniemy za wygranÄ… 4:1 z przeciwnikiem 60% do 85%.
2 punkty za 35%-60% i 1 punkty za 0%-35%.
No i ostatnia opcja, czyli 3:2. Tutaj procenty jeszcze bardziej rosną w górę, czyli:
4 punkty za 95%-100%, 3 punkty za 70%-95% i tak dalej.
Generalnie widać, że czym słabszy wynik pojedynczego meczu tym trudniej zdobyć więcej punktów. Dlatego lepiej się starać do końca i nie odpuszczać.

Dla remisów sprawa wygląda podobnie jak dla wygranych 5:0, z tym że w każdym przypadku o dostajemy o jeden punkt mniej (tj. 75%-100% to 3 punkty itd.).

Jeśli chodzi o przegrane to też pare przykładów.
Jak widać za przegraną można zgarnąć aż 2 punkty, jednak jest to cholernie trudne. Żeby zdobyć 2 punkty musimy przegrać 2:3 z przeciwnikiem, który ma ponad 90% wygranych walk. Taka sytuacja zajdzie tylko wtedy gdy mamy jednego hegemona, który wygrywa wszystko jak leci (przykład Darka z 2 sezonu). W normalnych sytuacjach takie coś nie występuje, a dla przykładu podam, iż w pierwszym sezonie (gdzie zbierałem dane statystyczne) zwycięzca całej ligi miał zaledwie ok. 60-70% wygranych (a co dopiero pozostali!). Opcja 2 punktów została właśnie wprowadzona na wypadek takiego hegemona, ponieważ gdyby jej nie było to w takiej sytuacji ludzie nie chcieliby z hegemonem grać bo po pierwsze pewna przegrana i figa, a po drugie hegemon nabije se na mnie punkty i wygra ligę. A z wprowadzoną opcją 2p hegemon jest obiektem pożądana i większość chce z nim zagrać i nawet mimo niewielkiej porażki wycisnąć punkty.
Tyle ideologicznych gadek. Słowem uzupełnienia dodam, iż przegrywając 1:4 nie da się zdobyć 2 punktów nawet choćby przeciwnik miał 100% wygranych walk. Przejdźmy więc do 1 punkta. Jego dostaniemy za:
65%-90% za przegranÄ… 2:3.
75%-100% za przegranÄ… 1:4.
Tak więc oprócz nabijania punktów na słabych graczach warto też powalczyć z prosami. To się może opłacać! Warunek? Piekielnie silny przeciwnik (65%+) oraz konieczność zdobycia jakiegoś punktu w meczu. (osób 65%+ zależnie od wyrównania ligi oraz etapu w którym się znajduję może być od zero do myślę że góra 5)

Oczywiście to wszystko co podałem można wyliczyć z tego wzoru na samej górze. Ja tylko podałem przykłady.


No ale jak to w życiu bywa to jeszcze nie koniec zabawy. Bo pogdybajmy..
co by było gdybym zagrał przeciwnikiem, który rozegrał dopiero jedną walkę w lidze i w dodatku ją wygrał? np. taki Adijanko pokonał Psyducka. i nagle się okazuje, że niezbyt silny przeciwnik ma 100% wygranych walk? 4 punkty niemalże za darmo? BIERE!
No tak nie ma. A to dlatego, iż na takie wypadki wprowadzony został podział do punktacji. Dla graczy, którzy rozegrali co najmniej 5 walk w lidze oraz dla tych co nie rozegrali jeszcze 5 walk. Powyższy schemat liczenia punktów odnosił się właśnie do przypadku, w którym przeciwnik ma już za sobą 5 walk lub więcej.
Dla graczy, którzy nie rozegrali jeszcze 5 walk stosowany jest następujący podział punktów:
Wygrana lub remis - 1 punkt
Przegrana - 0 punktów
Dlatego też gdy liga startuje następuje krótki okres, w którym musi się wykrystalizować kto prezentuje jaki poziom (a to poprzez rozegranie 5 walk).




...słowem podsumowania.

Więc dlatego przykładowo Mefju dlatego dostaje za wygrane tyle punktów co przeciwnik, który przegrał, bo zapewne mef ma piekielnie wysoki procent wygranych walk (hegemon!) + gra ze słabymi + daje se urwać małe punkty w meczach. Dlatego tak ważne jest aby walczyć o każdy mały punkt. Bo z jednej strony dzięki niemu możemy otrzymać za mecz 2 zamiast 1 punktu, a z drugiej strony może go otrzymać nasz przeciwnik. W przypadku wygranych 5:0 przeciwnik w żadnym przypadku punktów nie dostanie, a my mamy większe prawdopodobieństwo zdobycia dużej ilości punktów.
Co warte zauważenia, wysokie miejsce w tabeli nie musi oznaczać że ktoś ma piekielnie wysoki bilans wygranych meczów. A to dlatego, iż na ilość punktów ma wpływ zarówno skill gracza jak i jego aktywność. Jeden może wygrać 6/7 walk w tygodniu, podczas gdy drugi wygra 6/14 walk. Punktów będą mieli w tabeli tyle samo, jednak siła każdego z nich jest inna. To w mniejszym lub większym stopniu oddaje rzeczywisty skill graczy.


No i to chyba tyle.
x2 x1
 
ShinyPsyduck
Jestem prostą kaczką, jeśli to matematyka -> to nie rozumiem.

Dzięki za wytłumaczenie punktacji, propsy za to ;)
 
Shade
Teraz rozumiem. W sumie to chyba najbardziej sprawiedliwy możliwy system.
 
http://supremesquad.forumpolish.com
Przejdź do forum:
Copyright © LF2 PC 2003-2018